Obsah článku |
---|
RC Drift Cup '10 - Round 08 / Report |
2 |
3 |
4 |
Všetky stránky |
Tak ako ohnivý meteorit, aj náš Drift Cup sa rúti závratnou rýchlosťou. No a keď dospeje ku koncu, ten náraz bude pre niekoho záhuba a pre iných začiatok nového života. Kde budete Vy? Round 8 je už totiž za nami.
Čakala nás klasika, biely koberec v tréningovke v Palace. Tentokrát už aj za účasti Marcela, no naštastie jeho prítomnosť sa nepodpísala na masovom exoduse drifterov. Prišlo ich slušne, celých sedemnásť. Aby to ale nebola taká klasická nuda, vybláznil som sa pri stavbe trate. Tá a prvý pohľad nevyzerala nijako divoko, ale ak sa človek zamyslel, začal sa báť. Potom si to prvýkrát prešiel a už mal v gatiach ako „grínpísák“ keď zbadá kaderníctvo. No nie je všetko také zlé, ako to vyzerá. Po pár kolečkách sa dalo naučiť ako túto trať zvládať a aj bolo vidno, že sa to naši drifteri naučili.
Technické okienko: Drift (definícia): Driftovanie je špecifické riadenie vozidla, pri ktorom vodič v zákrutách úmyselne privedie vozidlo do šmyku, spôsobujúc tak stratu trakcie na zadnej náprave pri zachovaní kontroly nad smerom jazdy a s vysokou výjazdovou rýchlosťou. Každému je to jasné, no nezaškodí si to občas zopakovať. Obzvlášť by som upozornil na poslednú pasáž, ktorá hovorí o zachovaní kontroly a vysokej výjazdovej rýchlosti. Tieto dve veci totiž nie vždy vidno na našich kobercoch.
Kvalifikácia prebehla štandardne. Pozorné oči Braňa a Mira sa uperali na zákerné zóny a bodíky sa zbierali dosť obtiažne. Zvládli sme tri kvalifikačné kolá a po sčítaní sa zas karty v tabuľkách premiešali. Najviac sa darilo Shadowovi, ktorý ju aj vyhral, nasledovaný Joxom a Šalátom. Zemiakovú kvalifikačnú medailu si vyslúžil Marcel, piaty bol Piranha a šiesty stále sa zlepšujúci Luky. Posledné miesto istoty A skuiny si vybojoval Tibor a to nešťastné ôsme sa ušlo Tommymu. Nasledovali Cigi, Jumbo a Adam. Poskočil Peter, nasledovaný Maťom a Jurekom, ktorý uzavrel B skupinu. C-čko otváral Juraj a s Richardom a Viperom uzatvárali kolónu. Výsledky to boli slušné, no rozdiely neboli tak masívne ako v minulosti. Veď medzi prvým a posledným v A-čku bolo len 25 bodov!
Technické okienko: Jedna kvalifikačná jazda pozostáva z troch kvalifikačných kôl. V každom kole môže pretekár nazbierať maximálne 15 (technických) bodov za prejazdy zónami. Celkovo tak za jednu jazdu možno získať 3x15 = 45 technických bodov. Rozhodcovia po dokončení celej jazdy prideľujú dalších 15 bodov za celkový dojem z jazdy a presnosť. Hodnotí sa v nich plynulosť, rýchlosť celého kola, no hlavne čistota a driftovanie mimo vyznačených zón. Celkovo je teda 60 bodov maximum získateľné za jednu kvalifkačnú jazdu, čo sa ale zatiaľ nikomu nepodarilo. Na prvého pokoriteľa tejto hranice čaká bonus, fľaša Capa Negra, Sandeman, s vlastnoručnými podpismi účastníkov výjazdu do Popradu, léta páňe 2008.
Vyraďovačky, skupina C. Tu to bolo pomerne jednoduché, Viper vyprášil Richarda a mohol sa tak popasovať s Jurajom. Ten ale Viperovi moc šancí nedal a postúpil tak do skupiny B.
So vzrastajúcimi výkonmi sa ale poriadne dramatizuje skupina B. Keď v Ačku ide dnes často len o to, ako komu sadla v ten deň trať a ukáže lepší výkon, v skupine B sú tieto súboje veľmi vyrovnané, lebo obaja robia chyby a obaja sú technicky na podobnej úrovni. Situácia je tak pre rozhodcov veľmi obtiažna. Nebolo tomu inak ani v ôsmom kole. Ako prvý nastúpil Tommy a Juraj. Tu ešte nebolo moc čo vidieť, Tommy je typ jazdca, čo sa musí zahriať a potom jazdí ako z praku. Teraz ale ešte nezahriaty proti Jurajovi nepredviedol svoj najlepší výkon a postúpil len tak tak, o mačací chlp. Druhá bitka bola prvým kameňom na hladine, ktorý rozčeril pokľudné vody driftu. Jumbo proti Maťovi. Papierovo nebolo o čom, Jumbo bol favoritom duelu. Ale už prvé pohyby po parkete naznačili že tento valčík zvláda Maťo minimálne na úrovni svojho súpera. Hlavní rozhodcovia boli na vážkach. Obaja chybovali, obaja lietali hore dole. Došli tak k slovu aj pomocní rozhodcovia a tam sa pri hodnotení štýlu jazdy museli prikloniť k prvému prekvapeniu dňa. Maťo porazil Jumba. To už diváci spozorneli.
Tretí duel, Cigi vs Jurek. Trošku odlišnejší duel, no naštastie po dojazdení Tsuiso bolo hlavným rozhodcom jasné, kto postúpi. Bol to Cigi, ktorého auto o niečo lepšie držalo stopu a štýl. Poslednú bitku základnej rady si odkrútili Peter s Adamom. Peter sa s novou Corvettou veľmi snažil, ale Adamov Ken Block v Impreze to ustál a na štýl a dĺžku driftu porazil Petrovho oldtimera.
Technické okienko: V dueli sa hodnotia nasledujúce parametre: štýl driftu, dĺžka driftu, plynulosť prejazdu a držanie stopy. Pokiaľ držanie stopy (znamená čo najbližšie atakovanie zákrut) dĺžka driftu či plynulosť prejazdu sú ľahko pozorovateľné faktory, štýl je najťažšie ohodnotiteľný, no najvýznamnejší z nich. Pod štýlom sa rozumie hlavne uhol, aký auto v zákrute opisuje. Ideálne by mala byť pozdĺžna os auta dotyčnicou k vnútornému okraju zákruty. Malý uhol znamená malú rýchlosť a priveľký uhol zas je výsledok nepodareného, príliš rýchleho nájazdu do zákruty. To je často kameňom úrazu hlavne u ľahkých podvozkov, či u niekoho, kto sa snaží silou mocou dobehnúť súpera. Rýchlosť je ako oheň, je to dobrý sluha, ale zlý pán. Preto pozor na to a ponáhľajte sa pomaly!
No a potom nastala kuca paca. Rozhodcovia, dobre si vedomí svojej úlohy sa sústredili na hlavné parametre hodnotenia, no diváci s menej odborným okom sa začali pomali búriť. Nastúpili Tommy a Maťo. To bol jeden z prípadov, pre ktorý bolo aj predošlé technické okienko. Tommy bol ako drak, rýchly a presný, no Maťo jazdil čistejšie a vyrovnane. Štýlom predbehol Tommyho, pretože ten mal kopu driftov prestrelených keď sa do šikán vrútil v plnej rýchlosti, auto vybrzďoval vytočením takmer kolmo do smeru jazdy a celkovo jeho pohyb po dráhe bol veľmi sekaný. Tu rozhodcovia správne rozhodli a posunuli ďalej Maťa, čo sa ale nestretlo s pochopením u všetkých.
Druhý duel Cigi – Adam. Veľmi vyrovnaná jazda, ale na malé chybičky a o chĺpok horší štýl doplatil Adam, pretože postup do finále Bčka prisúdili Cigimu. Bol to ale veľmi tesný súboj za ktorý sa hanbiť netreba. Finále Cigi vs. Maťo už bolo z kategórie ľahších. Maťo nevedno prečo párkrát zazmetkoval a Cigi sa tak ocitol v Ačku. Reparát na jednotku
Technické okienko: Plynulosť pohybu. V ideálnom prípade sa pozorovateľovi javí celá jazda plynulá a bez jedinej zmeny rýchlosti, hlavne v zákrutách. Auto nesmie v drifte spomaľovať a tak ako do zákruty vojde, malo by ju aj opustiť. Dobrzďovanie v zákrute driftom je jedným z nešvarov, ktorých sa dopúšťajú aj skúsení drifteri. Nastáva vtedy, ak sa po rovinke, či predošlom výjazde nechajú uniesť a v snahe vzdialiť / priblížiť sa súperovi zrýchlia neúmerne. Dobrzdenie na ABSkách pred zákrutou temer nie je možné a bolo by jasne vidno, preto sa to nerobí. Myslíte si ale, že keď dobrzdíte až v zákrute, rozhodca si to nevšimne? Omyl, bude to vidieť na Vašom uhle prejazdu! Preto platí heslo: Kto brzdí, prehráva. ( Copyright Dodo )
A blížime sa k finále. Celé A-čko stojí nachystané na záverečné súboje. Prví páni na holenie, Shadow vs. Cigi. Shadow ako víťaz kvalifikácie mal úlohu papierového favorita a bez väčších ťažkostí ju aj obhájil, aj keď mi nedá nepoznamenať, že obaja pretekári sa dopúšťali rovnakej chyby v prestrelovaní driftu v zákrutách. Nasledujúci súboj Lukyho so Šalátom bol v Lukyho réžií, aj keď v štýle prejazdu a plynulosti mal možno občas Šalát navrch. Tomu to ale nepomohlo a vypomstilo sa mu opravovanie Lukyho podvozku v kvalifikácii (za dobrotu, na žobrotu :-D ).
To už ale na trati kraľovali iní. Priam bratovražendý súboj rýchleho Tibora a jedného z posledných skutočných klasických hrdinov Driftu, Joxa a jeho nestarnúcej TT-01. Rozhodcovia ale mali v oku to čo mali mať a tým bolo hodnotenie driftu ako takého a nie iba rýchlosti. Jox dokázal krotiť vášne svojej TT-čky lepšie, ale to nie je zas nič prekvapujúce, brutálny výkon TT-čky by skrotil každý. Jox tak postúpil do semifinále. Posledným základným súbojom bol Marcel proti Piranhovi. Marcel ale sústrediac svoju pozornosť na farebnú doštičku z dreva sa nevenoval svojej jazde dokonalo a nechal Piranhu užiť si svoj ďalší úspech vo forme postupu do semifinále.
Technické okienko: Keiichi Tsuchiya (aka Drift King): The most important thing is balance! (Najdôležitejšia vec je rovnováha!) To platí tak pre správne vyváženie auta, ako aj pre rovnováhu výkonu a ovládania. Darmo budete mať najrýchlejšie auto na trati, ak tomu nebudú zodpovedať aj vaše drifty! No a keďže trenie medzi ABSkami a kobercom je fyzicky dané a nedá sa meniť, aj vhodná rýchlosť driftu je len jedna. Preto, pamätajte, že výkon nie je všetko a neprimeraná rýchlosť Vám viac uškodí, ako pomôže.
Semifinále jeden, Shadow proti Lukymu. Toto bol súboj azda dvoch najrýchlejších pretekárov toho dňa, no čo sa týka krásy a plynulosti pohybu, nebolo sa moc na čo pozerať (chalani mi to isto prepáčia). Autá vybrzďovali v zákrutách, tiahlymi zákrutami sa rútili na plocho, ale aspoň boli presní a neprepočítavali puklice. Shadow predviedol o chlp lepší výkon a zaslúžene tak postúpil do finále.
Semifinále dva, Jox proti Piranhovi. Pirnaha sa so svojim TRF už dobre zžil a chyby, ktorých sa dopúšťal v začiatkoch, sú už nenávratne preč. To je dôkazom, že aj s ľahkým podvozkom sa dá jazdiť vyrovnane a bez pretáčania v zákrutách. Joxova TT akosi nestačila s dychom a prenechala teda miesto mladšej. Veď aj súboj o tretie miesto je dobrý.
V boji o tretie miesto sa tak stretli Jox a Luky. Jazda na ostrie noža, v ktorej mal rozhodnúť štýl. Mladá a dravá jazda, rýchla ako blesk, no nie práve s najdokonalejšou rovnováhou, alebo kalsická a rokmi vžitá cesta pomedzi puklice, doplnená o stopercentný cit na rovnováhu? Rozhodcovia dali v tomto dueli najavo, kam smeruje drift. A smeruje ku kráse a plynulosti, narozdiel od rýchlosti. Jox tak obsadil tretie miesto, no čo je dôležitejšie, ukázalo sa, kade vedie cesta správneho driftu.
Finále je vždy tou pravou oslavou. Dvaja najlepší sa popasujú o korunku víťazstva a 15 sekúnd slávy. Shadow vs. Piranha. Finále tak bolo hodné svojho mena, lebo bolo sa na čo pozerať. Pirnaha stíhal sekundovať Shadowovi a čo do rýchlosti, boli obaja vyrovnaný súperi. Na presnosť to už ale nebolo tak vyrovnané a po zopár chybičkách sa stal víťazom Shadow a odniesol si okrem bonsaja od nášho sponzora (www.bonsajcentrum.sk) aj pohár korunujúci jeho triumf.
Program ôsmeho kola sa tak dostal do záveru a po odovzdaní cien sa ešte zopár dirfterov popreháňalo po dráhe. Potom zbalili svoje autíčka, pobalili vysielačky, pozhasínali svetlá a odobrali sa domov. Ale nebojte, o mesiac ich tam nájdete opäť.